$$News and Reports$$

14 יונ' 2017

 

הפרס ע"ש "פארוק אל-בז" יוענק לפרופ' צוער "בזכות עבודתו פורצת הדרך בתחום מחקרי המדבר"


פרופ' חיים צוערהפרס ע"ש פארוק אל-בז לשנת 2017 יוענק לפרופ' חיים צוער מהמחלקה לגאוגרפיה ופיתוח סביבתי מטעם החברה הגיאולוגית האמריקאית 
(GSA), במסגרת המפגש השנתי של החברה, שייערך ב- 24.10.17 בסיאטל, ארה"ב. פרס זה יוענק לו לאחר שבחודש יולי האחרון הוא קיבל באוסטרליה פרס על קריירה מצטיינת מטעם "האגודה הבינלאומית למחקרים איאוליים".

בדבריו אודות זכייתו בפרס, אמר פרופ' צוער כי "הפרס מציין עבודה ארוכת שנים על תהליכים אאוליים ככלל, ומחקר על דיונות החול בפרט". בהנמקות להענקת הפרס צוין כי "פרופ' צוער נבחר לקבל את הפרס בזכות עבודתו פורצת הדרך בתחום חקר המדבר".

 

מחקריו של פרופ' צוער הם בתחום הגיאומורפולוגיה האיאולית (מקור השם הוא "איאולוס" אל הרוח היווני). ליבת עיסוקיו מתמקדת בכל הקשור לתהליכים הדינמיים שהרוח עושה בסביבה בה חיה האנושות. רוב עבודותיו מתרכזות בעיקר ברוח, הגורמת לזרימות של חול על פני השטח ומשקעי חול שהם דיונות חול, המכסות שטחים עצומים במדבריות העולם ובחופים. כמו כן, פרופ' צוער עוסק בחלקיקם מרחפים (אבק) ומשקעי אבק שהם קרקעות לייס, הנמצאות בכל העולם וגם בצפון הנגב.

 

פרופ' צוער עובד על נושאים אלה קרוב ל-50 שנה מאז היותו תלמיד לתואר שני באוניברסיטה העברית. ההתעניינות בנושא חקר הדיונות נבטה במלחמת ששת הימים, כאשר שירת במילואים במשך חודש בסיני ונתקל בנופים עצומים מכוסי דיונות חול מרהיבות