$$News and Reports$$

10 מרץ 2013

פורסם ע"י  יוסי שביט- מרכז בנג'יס

 
ביום שני (4/3/2013) התקיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מפגש הפתיחה של תכנית "ותיקים מובילים" בו לקחו חלק 120 אזרחים ותיקים בעלי ניסיון מקצועי עשיר וסטודנטים. תכנית "ותיקים מובילים", המתקיימת השנה בפעם הראשונה, שמה לה למטרה לקדם יזמות חברתית של אזרחים ותיקים בשיתוף עם סטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון. במסגרת התכנית, מאותרים גמלאים בעלי מוטיבציה, ניסיון ומחויבות לעשייה משמעותית בעיר באר- שבע ובנגב  במטרה לקדם  מיזמים שתורמים לקהילה.
 
1.png

2.png
התוכנית הינה פרי יוזמתם של שני סטודנטים מהפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר, אל הרפז ואביטל חפר אשר חברו יחד עם מרכז בנג'יס ליזמות וניהול היי-טק, המשרד לאזרחים ותיקים, התאחדות הסטודנטים, קוביית רוטשילד, עיריית באר שבע וגורמים נוספים לקידום המיזם המבורך.
 
במסגרת התוכנית שתמשך כשנה, הגמלאים והסטודנטים ייקחו חלק בסדרת מפגשים ובמהלכם הם יכירו את המגזר השלישי בנגב, יקבלו סיוע בתהליכי גיבוש הרעיון וכתיבת תכנית פעולה, יעברו הרצאות וסדנאות וכל זאת מתוך מטרה להעניק להם את הכלים להובלת הרעיון אותו הם ירצו לקדם לכדי מיזם חברתי פעיל ותורם.
 
לתכנית תרומה שבאה לידי ביטוי באפיקים רבים ומשמעותיים. ראשית, החיבור בין הגמלאים לסטודנטים יאפשר יצירת מאגר ידע משותף אשר יעשיר את כל הצדדים - הסטודנטים יוכלו ללמוד רבות מהניסיון אותו צברו הגמלאים ומרשת הקשרים שאספו, והגמלאים יוכלו להפיק תועלת רבה מהכלים אותם רכשו הסטודנטים במהלך לימודיהם. שנית, תיווצר תרומה לארגוני המגזר השלישי בנגב שיזכו להעצמה משמעותית הודות לניסיון הרב והמוטיבציה הגבוהה אשר מביאים עמם המתנדבים. כמו כן, האזרחים הוותיקים אשר לוקחים חלק בתוכנית נהנים מהזדמנות להמשיך בעשייה מאתגרת ותורמת גם לאחר פרישתם משוק העבודה. ולבסוף, ההשתתפות בתכנית מחזקת את הקשר של הסטודנטים לאזור.
את דברי הפתיחה באירוע נשאה פרופ' דפנה שורץ, מנהלת מרכז בנג'יס ליזמות וניהול היי-טק בפקולטה לניהול שהינו אחד הגורמים המלווים את הפרויקט. לדבריה, פעילותם של הגמלאים מייצגת סוג מיוחד של יזמות, אותו הגדירה כ"יזמות מבחירה". ייחודה של יזמות זו טמון בכך שהיא איננה מונעת מתוך הכרח תעסוקתי וגם לא מתוך זיהוי הזדמנויות עסקיות, אלא מתוך נכונות אמיתית לתרומה משמעותית. לדבריה, ערכה של יזמות זו עבור החברה כולה לא יסולא בפז. 
 
אתי כהן מעיריית באר שבע אמרה כי למרות שהעיר  זכתה בפרס ההתנדבות הארצי על מעורבות ותיקיה, ישנם  צרכים נוספים עליהם חבורה מובילה של ותיקים יכולה לענות. ההון האנושי עתיר הניסיון שהקים והפריח את הנגב מהווה פוטנציאל רב שיש לממשו. 
3.png

במהלך המפגש, ניתנה הרצאה מפיו של השופט בדימוס מר יוסף רבי. השופט רבי עסק בהרצאתו בתחום התביעות הייצוגיות והמעורבות החברתית. בנוסף, הרצתה באירוע גם פרופ' אסתר יקוביץ', חברת סגל במחלקה לבריאות הציבור בפקולטה למדעי הבריאות.
 
נדבך נוסף ומשמעותי באירוע כלל דיון בו השתתפו מר מיכאל בנסון, מנהל "יד- שרה," וגב' שרה חדאד, מנהלת "ידיד לחינוך". השניים הביאו מסיפוריהם כותיקים מובילים, כל אחד בתחומו. דבריהם, אשר סחפו את הקהל, נגעו במניעיהם להתנדב, בהישגים המרשימים אשר נרשמו לזכות מיזמיהם ומשמעות ההתנדבות והיזמות בחייהם.
4.png

גב' עדנה בטאן, מנהלת קוביית רוטשילד אמרה כי "היוזמה 'ותיקים מובילים' הינה  ייחודית ובעלת מעלות  ורבות. משיחות שקיימתי עם המשתתפים עולה כי הרעיונות למיזמים אותם העלו, מתאפיינים בחיות, כוח, עוצמה, יצירתיות וחדשנות. הידע והניסיון הרב אותם הם אוצרים יכול להוביל לתרומה רבה ומשמעותית לחברה בה אנו חיים".
 
5.png

 
את המפגש סיכמה נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' רבקה כרמי. בנאומה, ברכה פרופ' כרמי על היוזמה לקדם את הפרויקט ואמרה כי היא עולה בקנה אחד עם תפיסתה של האוניברסיטה אשר שמה דגש רב על יישום פרויקטים ויזמות, מעבר ללימודים ומחקר. פרופ' כרמי הביעה הזדהות רבה עם החזון אשר עומד מאחורי תכנית זו, אשר הינה רלוונטית ביותר במציאות בה תוחלת החיים מתארכת. לסיום, הביעה פרופ' כרמי את הערכתה הרבה כלפי המתנדבים בתכנית, וטענה כי ניסיונם הרב הינו נכס חשוב אשר ממנו יכולים כולם, כולל הסטודנטים באוניברסיטה, ללמוד רבות.
 
ניתן לסכם ולומר כי במציאות המשתנה בה אוכלוסיית האזרחים הוותיקים הולכת ומתרחבת, מיזמים מסוג זה הינם בעלי פוטנציאל רב ומאפשרים לתעל את רמת הפניות הגבוהה והניסיון של האוכלוסייה הוותיקה לטובת החברה כולה.