$$News and Reports$$

31 ינו' 2016

האירוע השנתי לזכר אילן רמון וחברי צוות מעבורת-החלל 'קולומביה' ולזכר בנו של אילן, אסף, התקיים ביום ראשון, 31 בינואר, באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. 


רונה רמון, אלמנתו של אילן ואמו של אסף שנספה בתאונת טיס, בירכה את מאות המשתתפים שגדשו את אולם זוננפלד באמצעות video conference.

את האירוע, שהשתלב בשבוע החלל הישראלי, כיבדו בנוכחותם האסטרונאוטית ד"ר שנון ווקר, מסוכנות-החלל האמריקאית נאס"א, נציגים ממשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, ועוד נכבדים. נשאו דברים: פרופ' דן בלומברג, סגן נשיאת האוניברסיטה והדיקן למחקר ופיתוח, וד"ר שמרית ממן, מנהלת המעבדה לחישה-מרחוק באוניברסיטה, שאף הנחתה את האירוע.


בהמשך הועתק מרכז הכובד ל'מרכז אילן רמון  לנוער שוחר פיסיקה', שם לקחו חלק מאות המשתתפים בכנס שהוקדש לנשים בחלל.

31-01-2016_264.jpg
האסטרונאוטית ד"ר שנון ווקר, עם פרופ' דני בלומברג וד"ר שמרית ממן


ב-18 במארס 2004 העניקה אוניברסיטת בן-גוריון 'אות מפעל חיים' לאלוף-משנה אילן רמון ז"ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון, שנספה באסון המעבורת 'קולומביה'. האות ניתן לאלמנתו רונה. אבל אל"מ רמון היה אמור לקבל פרס אחר בנסיבות אחרות: לקראת מועד שיגורה המקורי של 'קולומביה', יוני 2002, פנה אליו נשיא האוניברסיטה דאז, פרופ' אבישי ברוורמן, ובישר לו על ההחלטה להעניק לו ד"ר לאות כבוד במסגרת 'יום בן-גוריון' שיחול כעבור חמישה חודשים. לאחר שמועד שיגורה של המעבורת נדחה, נקבע  שהתואר יוענק לרמון כשיחזור ממשימתו בחלל.

לאחר התרסקותה של 'קולומביה' הוחלט להעניק לרונה רמון, אלמנתו של אילן, 'אות מפעל חיים'. לתעודה שצורפה לאות נכתב: "אות זה מוענק לבן הנגב שהמריא אל מעבר לאופק; לאדם יוצא-דופן ואיש משפחה אוהב, שהקדיש את חייו להגשמת הערכים האנושיים והציוניים שעליהם התחנך; מתוך הערכה רבה לטייס-קרב מצטיין ומפקד טייסת אף. 16 בחיל-האוויר הישראלי, אשר חירף את נפשו פעמים רבות בהגנה על מדינת ישראל ותרם לבניינו ולפיתוחו של חיל-האוויר כראש מחלקת אמצעי לחימה; בהוקרה לאסטרונאוט הישראלי הראשון, שייצג בכבוד את המדינה, את העם היהודי ואת הקהילה המדעית בישראל". 

את דרכם של אילן רמון, שגדל בבאר שבע ולמד באוניברסיטת בן-גוריון, ושל בנו אסף, בוגר האוניברסיטה שלנו, ממשיכים טייסי-העתיד שלנו, תלמידי התוכנית האקדמית של האוניברסיטה המשולבת בקורס-הטיס של חיל-האוויר. השילוב של הכשרה צבאית ואקדמית מחייב שיתוף פעולה הדוק בין האוניברסיטה ובין בית-הספר לטיסה, והקשרים העמוקים הללו הניבו תוצאות מרשימות.

 31-01-2016_176.jpg
נשיאת האוניברסיטה, פרופ' רבקה כרמי, מארחת בלשכתה את האסטרונאוטית ד"ר שנון ווקר

 
 
כתבה נרחבת על מעורבות האוניברסיטה בחקר החלל תופיע ב'אבג', העיתון הרשמי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

​