10 דצמ' 2014

Protein-DNA_binding.PNG

חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון ואוניברסיטת דיוק (ארצות הברית) זיהו פונקציה אפשרית של חזרות עוקבות של מקטעים מסוימים המגבירים את הקישור של חלבונים למולקולות DNA. בגילוי זה, שפורסם בימים אלה בכתב העת ובאתר המדעי PNAS יש חשיבות מיוחדת ומרכזית בתחום הביולוגיה המולקולרית.

הקוד הגנטי של בני האדם מקודד על גבי מולקולות DNA ארוכות הבנויות ממיליארדי יחידות בסיסיות הנקראות "בסיסי נוקלאוטידים", כאשר קיימים 4 סוגי נוקלאוטידים המסומנים באותיות A,T,C  ו- G , וה- DNA הגנומי של בני האדם הוא שרשרת ארוכה של שני גדילים המורכבים מנוקלאוטידים אלה.

שינוי ברצף בסיסי הנוקלאוטידים במולקולת DNA  נקרא מוטציה שאחראית למחלות רבות בילדים ובמבוגרים.  למרות העובדה שבאמצעות טכנולוגיות חדשות מעולם הביוטכנולוגיה ניתן לקבוע את רצף ה- DNA השלם של כל אדם ואדם בבדיקה פשוטה, עדיין לא ידועה החשיבות הפונקציונלית של כ95% מהאזורים ברצף ה DNA. אחד המאפיינים המפתיעים ברצף הDNA  הוא שחלק גדול ממנו מכיל חזרות עוקבות ארוכות של מקטעים מסוימים, הפונקציה של חזרות אלה אינה ברורה.

"בעבודת המחקר שלנו זיהינו פונקציה אפשרית עבור חזרות מסוג זה- הגברת הקישור של חלבונים ל DNA ", אומר ד"ר דוד לוקצקי מצוות המחקר, המשתייך למחלקה לכימיה באוניברסיטת בן-גוריון "תהליך הקישור של חלבונים ל DNA  הוא קריטי לתהליכים ביולוגיים רבים, והשאלה איך עובד המנגנון בו חלבונים הנקראים פקטורי- שיעתוק מזהים אזורים מסוימים ב DNA  ונקשרים אליו, היא שאלה חשובה ומרכזית בתחום הביולוגיה המולקולרית.

עד כה היה מקובל לחשוב שהמנגנון היחידי של קישור חלבון ל DNA , מתבצע על ידי זיהוי ומשיכה של החלבון למקטע קצר בעל רצף ספציפי של נוקלאוטידים על גבי ה- DNA "בניגוד לתפיסה זו" מדגיש ד"ר לוקצקי "הראינו בניסוי שלנו שלחזרות ברצף ה- DNA  הנמצאות מסביב לאתרי קישור, יש השפעה חזקה על עוצמת הקישור של חלבונים - DNA . חזרות של תבניות מסוימות ברצף הנוקלאוטידים יכולות להגביר משמעותית את הקישור ואף לחפות על נזק בקישור שנגרם עקב מוטציות באתר ספציפי".

בניסוי נבחנו קישורים של החלבון c-Myc המעורב בתהליכים ביולוגים חשובים רבים וכן ידועה מעורבותו בסוגים שונים של סרטן,  וגם קישורם של 5 חלבונים חשובים נוספים, לעשרות אלפי מקטעי DNA  בעלי חזרות שונות ברצף.

ד"ר לוקצקי: "אנו מצפים שתוצאות אלה ישפרו משמעותית את ההבנה המולקולרית והעקרונות הביו-פיסיקליים של תהליכים ביולוגיים כגון בקרת השעתוק, ותשפר את החיזוי של השפעת שינויים ברצף כגון מוטציות על ביטוי הגנים בתאים חיים".

המחקר בוצע על ידי ד"ר דוד לוקצקי וסטודנט לתואר דוקטור אריאל אפק מאוניברסיטת בן-גוריון,  ד''ר רלוקה גורדאן, ד''ר יהושוע שיפר, ג'ון הורטון מאוניברסיטת דיוק