$$News and Reports$$

12 פבר' 2012
מחקר חדש שופך אור על יכולתם של צמחים לחוש ולהגיב על תשדורות מצוקה של שכניהם
 
צמחים מותאמים לקשיים ואתגרים רבים ושונים, אולם עד כה היו פחות מוכרות יכולותיהם של צמחים לנצל מידע סביבתי הקשור למצבי עקה המגיע מצמחים שכנים. במחקר שנערך בקבוצתו של פרופ' אריאל נובופלנסקי מהמחלקה לאקולוגיה מדברית ע"ש מטרני, במכונים לחקר המדבר על-שם בלאושטיין באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיתוף עם ד"ר עומר פליק ואחרים, החוקרים חשפו צמחים לעקות שונות, כגון יובש או מלח, ומצאו כי זמן קצר לאחר חשיפה של צמחים לעקה, גם שכניהם שלא היו חשופים לעקה הגיבו כאילו שנחשפו לעקה בעצמם.
 
בעזרת מערכת ניסויית שהגבילה את אפשרות המגע בין הצמחים באופנים שונים, נמצא כי אותות המצוקה מועברים בין השורשים של צמחים שכנים. כמו במשחק הילדים "טלפון שבור", זמן קצר לאחר קליטה של אותות מצוקה משכניהם, צמחים לא רק מגיבים בעצמם אלא אף מעבירים אותות מצוקה לצמחים נוספים שממשיכים ומעבירים אותות מצוקה לצמחים רחוקים יותר שמגיבים באופן דומה.
 
תוצאות ראשוניות מראות כי קליטה של אותות מצוקה מקדימים כאלה מעלה את יכולתם של הצמחים לשרוד בתנאי עקה עתידיים. התוצאות מדגימות התאמות המבוססות על יכולות של הצמחים לתקשר ולהעביר מידע סביבתי באופנים שהיו מוכרים עד כה רק ביצורים בעלי מערכת עצבים מרכזית. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בז'ורנאל המדעי Plos One .
 
מחקר זה נתמך על-ידי הקרן הלאומית למדע.