$$News and Reports$$

16 ספט' 2015

סופת האבק שהתרחשה במזרח התיכון בין ה- 7 ל- 11 בספטמבר 2015 היתה חריגה בהיקפה ובעוצמתה. פלט המדידות של הסופה מראה עלייה דרמטית של העובי האופטי של אטמוספירה ב-7 בספטמבר וערכי שיא ב- 8 וב- 9 באותו חודש.  ערכי עובי אופטי ברמה כזאת לא נמדדו בשדה בוקר משנת 1995. כך עולה מהמדידה שבוצעה במכשיר פוטומטר שמש, המוצב בקמפוס שדה בוקר של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ומופעל ברציפות משנת 1995 על ידי המעבדה לחישה מרחוק במכונים לחקר המדבר ע"ש בלאושטיין (תמונה 2), כך מסר ראש המעבדה, פרופ' ארנון קרניאלי.

תמונת הלווין שהופצה על ידי סוכנות החלל האמריקאית נאסא מראה כי ב- 8 בספטמבר כיסתה הסופה את כל מרחב המזרח התיכון כולל סוריה, עירק, לבנון, ירדן, מצרים, קפריסין, וישראל במעטה עבה של חלקיקים שמנע מהצופה בחלל להבחין בכיסוי הקרקע (איור 1). תמונות לוויין צופות את הפיזור המרחבי של האבק מהחלל, חיישנים קרקעיים מנטרים את כמות האבק בכיוון ההפוך – מפני כדור הארץ לחלל. 

לדברי פרופ' קרניאלי, פוטומטר השמש של האוניברסיטה מודד את העובי האופטי של האטמוספרה שהוא פונקציה של כמות אור השמש שמנועה מלהגיע לפני כדור הארץ בגין החלקיקים המרחפים באטמוספרה (כגון אבק, זיהום אנושי, עשן, ואפר וולקני). 

Fig 1 MODISDust 08Sep15.jpg
תמונה 1: תמונת לוויין של סופת האבק מעל המזרח התיכון ב- 8 בספטמבר 2015, כפי שתועדה על ידי סוכנות החלל האמריקאית נאסא.

Fig 2 sun photometer at Sede_Boker.JPG
תמונה 2: פוטומטר שמש.  מכשיר למדידת העבירות האטמוספרית של קרינת השמש, פועל ברציפות בקמפוס שדה בוקר משנת 1995.

Fig 3 AOT 08Sep15.JPG
תמונה 3: מדידות העבירות האטמוספרית של קרינת השמש ביחידות של עובי אופטי.  הערכים הגבוהים שנמדדו במהלך סופת האבק הם שיא שלא הושג משנת 1995.