$$News and Reports$$

24 יונ' 2016
פרופ' רבקה כרמי: "לוטי והווארד האהובים האמינו בנו. מכל המקומות בעולם ומכל האפשרויות הפילנטרופיות - הם בחרו באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. כעת חזקה עלינו שנגשים את חזונם ונוסיף לשגשג ולצמוח"

היום, 24.06.2016, הכריזה אגודת שוחרי אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בארה"ב על תרומה בסך 400 מיליון דולר, מירושת הזוג ד"ר הווארד ולוטי מרקוס מסן דייגו קליפורניה. לוטי מרקוס ז"ל הלכה לעולמה בחודש דצמבר האחרון, חודשיים טרם יום הולדתה ה-100, כאשר ד"ר הווארד מרקוס הלך לעולמו בשנת 2014 והוא בן 104.

ככל שידוע, מתנת הירושה היא התרומה הגדולה ביותר שניתנה אי פעם למוסד בישראל, והיא תהווה קרן צמיתה עומדת שפירותיה ישמשו את פיתוח אוניברסיטת בן-גוריון בנגב לאורך שנים.

בני הזוג מרקוס התוודעו לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב בשנת 1997, והוקסמו ממחקריה בעיקר בתחום המים, ההתפלה וחקר המדבר. הם תמכו במחקרים אלה, תרמו להקמת מעבדות והעניקו מלגות לסטודנטים. הם האמינו כי פתרונות מים הם המפתח להשגת שלום במזרח התיכון. בהמשך לכך, גמלה אצלם ההחלטה להוריש את הונם לאוניברסיטה.

לוטי והווארד מרקוס נמלטו מגרמניה הנאצית ואיבדו את משפחותיהם בשואה. הם הכירו בארה"ב וביססו בה את חייהם, הווארד כרופא שיניים ולוטי כמזכירה ראשית בחברה בוול סטריט. דרך מקום עבודתה הכירה לוטי את המשקיע הנודע בנג'מין גרהם. בני הזוג מרקוס ובנג'מין גרהם הפכו לחברים קרובים, ובשנות ה-60 גרהם הכיר להם סטודנט צעיר ומבטיח שלו בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה בשם וורן באפט. באפט הוזמן למפגש משותף עם בני הזוג מרקוס, אשר החליטו להאמין בו ולהפקיד בבית ההשקעות שלו, שלימים הפך לבית ההשקעות הנודע ברקשייר והאת'אווי, מידי שנה כסף שחסכו בעבודה קשה. לאורך השנים, תיק ההשקעות של בני הזוג מרקוס גדל והפך להון, אותו החליט הזוג מרקוס להועיד כירושה לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב .

באפט מספר: "פגשתי בהווארד ולוטי לפני 50 שנה. מהיכרותי עימם, אין זה מפתיע שהם בחרו להקדיש את נכסיהם על מנת לתמוך ולשפר את חייהם של אלפי צעירים בישראל".

בשנת 2004, העניקה האוניברסיטה תואר ד"ר לאות כבוד להווארד ולוטי מרקוס בהוקרה על חזונם, תרומתם יוצאת הדופן ומחויבותם ללא תנאי למדינת ישראל ולאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. שנה לאחר מכן, נקרא קמפוס האוניברסיטה בבאר-שבע על שם משפחת מרקוס, אשר ביטא את ההוקרה למחויבותם לאוניברסיטה ולמימוש חזונו של דוד בן-גוריון להקמת מוסד מוביל להשכלה גבוהה ולמחקר בסטנדרט בינלאומי – בלב הנגב.

פרופ' רבקה כרמי, נשיאת האוניברסיטה: "הווארד ולוטי מרקוס, אשר על שמם נקרא קמפוס האוניברסיטה בבאר-שבע היו אנשים מזן נדיר ומיוחד במינו. ניצולי שואה שהתנהלו בפשטות ובענווה כל חייהם וקשרו את גורלם ומורשתם עם מדינת ישראל. כפי שראו בהונם ובתרומתם ייעוד שהוא גדול מהדבר עצמו, כך היו הם עצמם – אנשים גדולים מהחיים. לוטי והווארד האמינו בכוחה המחולל של האוניברסיטה לשנות את פני הנגב ולהצמיח את דור המחקר והמנהיגות הבא. זהו יום היסטורי, לא רק לאוניברסיטה. זוהי אמירה לישראל ולעולם כלו".

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מהצעירות שבאוניברסיטאות ישראל, מתקדמת לקראת יובל ה-50 להווסדה, וממשיכה להיות האוניברסיטה בעלת קצב הצמיחה הגדול ביותר בישראל. בעשורים האחרונים התרחבה בתחומי המחקר המתבצעים בה ושילשה את גודלה בשטח, בחברי סגל ובכמות הסטודנטים אשר עומדת כיום על 20,000. 

כשותפה להקמתו של פארק ההיי-טק החדש בסמוך לה, מובילה האוניברסיטה את חזון הפיכתה של באר-שבע לבירת הסייבר הלאומית ולהפיכתו של הנגב לעמק הסיליקון הישראלי. מגמת הצמיחה של האוניברסיטה תימשך גם בעשור הקרוב,  כאשר תכפיל את שטחה עם הקמתו של קמפוס מצפון לקמפוס הנוכחי, בסמוך לפארק ההייי-טק, ועם מעבר יחדות המחשוב והמודיעין של צה"ל למתחם זה.