$$News and Reports$$

28 פבר' 2017
שבחים מקיר לקיר בוועדת החינוך של הכנסת על תוכנית המצוינות "קידומטיקה לנוער" באוניברסיטת בן-גוריון בנגב

וועדת החינוך של הכנסת הרעיפה שבחים מקיר אל קיר על פרויקט קידומטיקה לנוער באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בהובלתה של פרופ' מירי עמית, החל מתפיסת העולם המונחת בבסיס הקמתו ועד לתוצאות בשבירת הריבוד החברתי של מצטייני הנגב. באופן מיוחד הודגשה על ידי הועדה הגישה לפיה "בקידומטיקה חושבים ולא (רק) מחשבים".

פרופ' מירי עמית, ליאוניד גירשקין ובני הנוער עדי ייפרואימסקי, ניר אלפסי וחיל אלנקוה במהלך ביקורם בכנסת | צילום: דני עמית
פרופ' מירי עמית, ליאוניד גירשקין ובני הנוער עדי ייפרואימסקי, ניר אלפסי וחיל אלנקוה במהלך ביקורם בכנסת |  צילום: דני עמית

 

עדת החינוך בישיבתה, שנערכה בימים אלה, הזמינה את פרופ' מירי עמית לדיון מעמיק על פרויקט המצוינות המתמטית "קידומטיקה לנוער" כמודל הצלחה של קידום מצוינות ושוויון . היוזמה להזמנת פרופ' עמית וצוותה להציג את פועלה באה מח"כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת הרווחה העבודה והבריאות בכנסת, אשר מכיר את הפרויקט עוד מתקופת כהונתו כנשיא קרן רש"י ומלווה אותו שנים רבות. 
 
העובדה שאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שחרתה על דגלה את ערך המצוינות, מקיימת פרויקט זה בתוך הקמפוס האוניברסיטאי, זכתה להערכה מיוחדת על ידי כל משתתפי הישיבה. ח"כ אלאלוף הדגיש את המרקם החברתי של קידומטיקה כיום, הכולל את כל גווני החברה בנגב.  יו"ר הישיבה, ח"כ עודד פורר, שיבח את הגישה שבמסגרת הפרויקט לא "רצים" לבגרות בלבד, שהרי תלמידי קידומטיקה ממילא מגיעים לחמש יחידות במתמטיקה בזכות הכלים הניתנים להם במסגרת התוכנית. כלים אלו כוללים חשיבה לוגית, הכרת תחומי מדע חדשים ופיתוח יצירתיות . "זה בדיוק מה שמדינת ישראל צריכה כדי לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים", הדגיש ח"כ פורר. משתתפי הישיבה הנוכחים הללו את הקידומטיקה על היותה כור היתוך עבור אזור הדרום.
 
בדיון שנערך בוועדה השתתפו מר ליאוניד גירשקין, הרכז האקדמי של התכנית, שהציג בפני הנוכחים את ה"אני מאמין" שלו והדרך בה הוא מיישם אותו בפעילות השוטפת של קידומטיקה; חיל אלנקווה מנתיבות, תלמידת כיתה י"א שמשתתפת בקידומטיקה זו השנה השישית, ניר אלפסי, תלמיד כיתה ח', המשתתף ארבע שנים בקידומטיקה ועדי ייפרואימסקי, תלמיד כיתה ז', שלומד שנה שלישית במסגרת הפרויקט. בישיבה השתתפו גם נציגים ממועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), הסתדרות המורים, הרשויות המקומיות ומשרד החינוך וכולם גמרו את ההלל על התכנית והמליצו על דרכים להרחיבה במקומות נוספים בארץ. פרופ' עמית אמרה בסיכום דבריה כי: "קידומטיקה היא הוכחת קיום שאפשר לשנות את המשוואה החברתית, ונמשיך לפעול לקידום שוויון ומצוינות".
 
תכנית קידומטיקה הוקמה על ידי פרופ' מירי עמית לפני 19 שנה, בעזרת קרן רש"י. בתכנית משתתפים מדי שנה למעלה מ-550 תלמידים, מתוכם 90 תלמידים בדואים. התוכנית היא רב שנתית וחלק מהתלמידים והתלמידות נוטלים בה חלק עד חמש שנים. פרופ' עמית: "חשוב לציין שכ-40% ממשתתפי הפרויקט הן בנות, מספר ראוי לציון, לנוכח מיעוט הבנות הפונות לאפיקים מתמטיים מדעיים. הקבלה לקידומטיקה הן על סמך מבדקי התאמה, הביקוש עולה רבות על ההיצע, והשנה התמודדו יותר מ-1200 תלמידים מכל הנגב על 250 מקומות למתחילים".
 
הפעילות מתקיימת פעמיים בשבוע בקריית האוניברסיטה ע"ש משפחת מרקוס, הקמפוס הראשי של האוניברסיטה בבאר-שבע. התלמידים מוסעים (חלקם בעזרת תרומות) מ-30 ישובים שונים בדרום, מקריית גת עד מצפה רמון, מערד עד יישובי אשכול, ולומדים ב-100 בתי ספר שונים ברחבי הנגב. קידומטיקה לנוער, היא תכנית עטורת פרסים, שבוגריה משתלבים ביחידות העילית של צה"ל (8200, סייבר ועוד.) ומאיישים את שורות המצטיינים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. חלק מבוגרי התכנית משתלבים בבגרותם בתכנית כמנחים וכחונכים ויוצרים המשכיות של משפחת קידומטיקה. התכנית היא גם כר פורה למחקר על מצוינות מתמטית והניבה עשרות עבודות מסטר, דוקטורט, מאמרים וזכתה להכרה בינלאומית בכנסים מדעיים בתחום.