$$News and Reports$$

29 יונ' 2017
ורוניקה ניקול ספיבק מהתיכון ע"ש יצחק רבין באילת וישי ניסים מהישיבה התיכונית אורט בטבריה הם הזוכים במקום הראשון והשני (בהתאמה) בתחרות הארצית לעבודות גמר בתיכונים העוסקות בנושאי סביבה וקיימות.
p4.jpg

זוהי השנה החמישית בה מקיים קמפוס ירוק של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב תחרות ארצית המיועדת לתלמידי תיכון, כאשר השנה הוגשו 15 עבודות מעשרה מוסדות חינוך ובתי ספר שונים, מטבריה בצפון ועד אילת בדרום. תשע עבודות העפילו לגמר התחרות ושתי עבודות נמצאו ראויות לפרסים.
לספיבק, זוכת המקום הראשון בתחרות, הוענקה מלגת לימודים ע"ס 5,000 ₪ אותה תוכל לממש בלימודי תואר ראשון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וכן מענק כספי בסך 2,000 ₪.  היא כתבה את עבודתה בליווי של פרופ' ראובן יוסף ובהנחיה משותפת עם ד"ר יעקב דפני ובחנה את השפעת התיירות על פעילותו של הסרטן חולון ים-סוף. מין סרטן זה הינו ייחודי לחופים חוליים בים-סוף ונמצא בישראל בחוף יחיד בלבד בעיר אילת. עבודתה מצאה כי פעילות אדם ונוכחות תיירים בחוץ פוגעת בפעילות הסרטן ובשיעורי הריבוי שלו, ועל כן מומלץ לעצור תכנית פיתוח בחלק מהחוף המשמש בית גידול עבורו.
ישי ניסים, שזכה במקום השני, קיבל מענק כספי בסך 2,000 ₪. הוא כתב את עבודתו בליווי בת אל-כהן ובהנחיית ד"ר ורד נאור, ובמסגרתה בחן את התפרושת המרחבית ואת מאפייניה של תופעת האסקה (Esca) בכרמים שונים לענבי מאכל. התופעה נגרמת על-ידי 3 פטריות שונות ומביאה לפגיעה ביבול ובטעם הענבים. בשנים האחרונות הופסק השימוש בחומרי הדברה כימיים למיגור התופעה בשל רעילותם. במסגרת העבודה נמצא כי טיפול באמצעות זן מסוים של חיידקים מביא לעיכוב בגידול של אחת הפטריות, ועל כן יכול לשמש כתכשיר הדברה ביולוגי של התופעה.
שבעה תלמידים ותלמידות נוספים העפילו לגמר התחרות:
אליה אמסלם 
אולפנת כפר פינס
מתן בן יאיר
המוסד החינוכי מבואות עירון
יובל הכהן
אולפנת כפר פינס
גל לוי
בית הספר גלים
הלל נסיה עשוש
אולפנת דרכא, נתיבות
איתי קאופשטיין
המוסד החינוכי מבואות עירון
נועה קובר
המוסד החינוכי מבואות עירון