$$News and Reports$$

13 מרץ 2016
לרגל יום האישה הבינלאומי, קיימה המחלקה למעורבות חברתית פעילות מיוחדת בסימן נשים וחוסן קהילתי, בשיתוף עם יהלומה זכות וחמוטל גורי, הפעילות בתנועת 'נשים עושות שלום'.
 
יהלומה, מקימת מרכז החוסן באופקים (מרכז להענקת חוסן לתושבי אופקים במצבי חירום), הציגה את פעילות המרכז המגיש סיוע לילדים, לאנשים עם מוגבלויות, למבוגרים, לאוכלוסייה החרדית בעיר וגם לתושבי רהט. המרכז היה פעיל במיוחד במהלך מבצע 'צוק איתן' וגם בימים שבשגרה הוא מוצף בעבודה, וכל 300 העובדים נרתמים בהתנדבות.  "העבודה שלנו מתמקדת בבית", אמרה יהלומה. "אנחנו עובדות מהלב ומחזירות את האחריות לידיים שלנו." כך גם הסבירה את פעילותה ב'נשים עושות שלום': "אנחנו אומרת די! מספיק! לא רוצות יותר סבבים. המצב משוגע, אבל אנחנו נורמליות ורוצות להבטיח את עתיד ילדינו!"
 
'נשים עושות שלום' היא תנועה א-מפלגתית שקמה בעקבות מבצע 'צוק איתן', מתוך אמונה שלנשים יש כוח לשנות ושקולן חייב להישמע בשיח הציבורי-בטחוני. בדרום יש קבוצת נשים גדולה, פעילה מאוד ומתרחבת במהירות. בתנועה חברות נשים מכל הארץ: צעירות ומבוגרות, חילוניות ודתיות, יהודיות, ערביות ופלסטיניות, מתגוררות בתוך הקו הירוק וגם בהתנחלויות. כולן פועלות יחד לקידום הסכם מדיני מתוך אמונה שרק הסכם מדיני יעצור את מעגל הדמים וימנע את המלחמה הבאה.
 
באירוע הוקרן חלק מסרט על נשות ליבריה, בהנחיית חמוטל גורי. חמוטל הביאה את נשות ליבריה כדוגמה לנשים נחושות וחזקות, שבזכות אומץ והתמדה הביאו לסוף מלחמת האזרחים והביאו שלום לארצן.
 
הסטודנטים יצאו נרגשים מהאירוע. נטע מלמד, חברת "פעילי ציבור" במחלקה למעורבות חברתית, סטודנטית ללימודי אפריקה, אמנות ופולקלור, ניגשה וחיבקה את יהלומה בתום הערב. "נגע לי ללב שיהלומה ונשות אופקים פועלות מתוך תחושת בטן פנימית שצריך לעשות ולשנות", הסבירה נטע. "אני מלווה משפחות אריתריאיות השרויות בקושי גדול, ורובן נכנעות לקושי ולא זזות. פתאום לראות תושבים מקומיים לוקחים את המצב לידיים – זה ראוי להערצה." נטע הופתעה מהאומץ של יהלומה להזדהות עם תנועת שלום, "כי הרבה מתושבי אופקים לא ממש דוגלים בהידברות. אבל יהלומה לא נשאבת לזה. היא פועלת בתנועת נשים עושות שלום כדי לשנות את המציאות של עצמה, כדי שיהיו לה חיים טובים יותר. זה מטלטל!"
 
עו"ד ורד סרוסי-כ"ץ, מנהלת המחלקה למעורבות חברתית, סיכמה: "תנועת נשים עושות שלום והפעילה החברתית יהלומה זכות הפגינו בפני הסטודנטים במחלקה כיצד ניתן לתעל את העוצמה הנשית לקידום מטרות חברתיות לטובת הכלל. ייחודן הוא שבבואן לעשות זאת הן מביאות לעשייה כלים חדשים מסל הכלים הנשי ולא מאמצות בהכרח את השיח הגברי."
 
נשים2.jpg
הסטודנטיות (מימין לשמאל) מרינה איזמיילוב, משאת כהן וספיר לסקר