$$News and Reports$$

26 נוב' 2015
כתב העת היוקרתי Journal of Experimental Biology סיווג מאמר חדש של חוקרי המכונים לחקר המדבר ע"ש בלאושטיין באוניברסיטת בן-גוריון בנגב כ"בחירת העורך" (Editor's choice).
 

F1_large.jpg
A female Xenopsylla ramesis | Photo credit: Michael W. Hastriter

במאמר המתאר את המחקר, שערכו סינתיה דאונס ממכללת המילטון שבארצות הברית, בשיתוף עם פרופ' אמריטוס ברי פינשאו, ד"ר אירינה חוחלובה ופרופ' בוריס קרסנוב מהמכונים לחקר המדבר ע"ש בלאושטיין של באוניברסיטה, נחשף כי פרעושים שחיים בגוף של בעלי חיים החיים במחילות, מתפקדים פחות טוב בשל הריכוז הגבוה של פחמן דו-חמצני באוויר שבמחילות. דאונס החלה להתענין בהשפעת הסביבה על היחסים שבין טפיל למארח שלו כאשר עבדה במעבדה של פרופ' פינשאו במכונים לחקר המדבר.
 
מטרת המחקר הייתה לבדוק כיצד ריכוזים שונים של פחמן דו-חמצני, המדמים את הריכוזים הקיימים במחילות, משפיעים על האינטרקציה של הפרעושים עם בעל החיים המארח. החוקרים יצרו תערובת של אוויר ופחמן דו-חמצני, הזרימו אותה לכלובי פלסטיק של מכרסמים, ולאחר מכן העבירו לכלוב פרעושים מסוג Xenopsylla ramesis. כל כמה ימים החוקרים בדקו כמה פרעושים נשארו בחיים והכניסו לכלובים פרעושים חדשים. כאשר השוו את שיעור התמותה של פרעושים שחיו בכלובים לעומת פרעושים החיים באוויר הפתוח, גילו כי בכלובים שיעור התמותה היה גבוה ב-27%, אחוז הטלת הביצים היה נמוך יותר, וכושר הבריחה שלהם היה ירוד. התברר שדרכי הנשימה של פרעושים החיים במחילות נפתחות לפרק זמן ארוך יותר בשל ריכוז החמצן הירוד, מה שגורם להם להתייבש ולמות.