$$News and Reports$$

17 דצמ' 2014
 
מחקר שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בנושא הבחירות הקודמות לכנסת מראה כיצד בסיוע פייסבוק, הצעירים בישראל פועלים בקדחתנות להשפיע על ההצבעה של חבריהם
 
עם רגע ההכרזה על היציאה לבחירות, החלו הפידים של כולנו בפייסבוק, להתמלא בשלל פוסטים פוליטיים. מסתבר שלא רק הפוליטיקאים מתחילים לעסוק שוב בתעמולה, כמו בבחירות הקודמות – אלא גם אנחנו. המחקר, שנערך במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בדק כיצד התנהגו החברים שלנו בתקופת הבחירות הקודמת ומה אפיין את הפוסטים הפוליטיים ששיתפו.
 
את המחקר ביצעה סשה סטחוב במסגרת עבודת המאסטר, בהנחייתם של פרופ' צבי רייך  מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב וד"ר ערן פישר – מהאוניברסיטה הפתוחה. לצורך הבדיקה, ביקשה החוקרת ממתנדבים, סטודנטים ישראלים, להוסיפה לפייסבוק שלהם וניתחה כ-700 פוסטים פוליטיים שהם שיתפו. מה שעניין אותה הוא כיצד אנחנו מתנהגים בקבוצת החברים שלנו, אלו שאישרנו, אותם אנחנו מכירים ושדעתנו חשובה להם.
 
מסתבר, שמשתמשי פייסבוק פועלים באופן אקטיבי לסחוף אותנו להצביע כמוהם ובעזרת היכולות הטכנולוגיות של הרשת החברתית, מיומנותם לא נופלת מזו של מנהלי קמפיינים מקצועיים. הם משתמשים בטכניקות של הרטוריקה הקלאסית והמודרנית ומנסים לעורר בנו רגש עם הודעות שמפחידות או מצחיקות אותנו, פונים להגיון שלנו באמצעות שלל מספרים ועובדות על המועמדים ומעשיהם וכל זאת תוך שדואגים למצב עצמם כמוקדי ידע וברי סמכא בתחום.
 
מהמחקר עולה כי, בניגוד לתפיסה הרווחת, צעירים רבים בישראל אינם מנותקים מהעולם הדמוקרטי. גם אם אינם מגדירים את עצמם כמתעניינים בפוליטיקה, בדיקה מעמיקה של הפוסטים שלהם מצביעה על בקיאות רבה. בפייסבוק נוצרת שפה משלה, מתוחכמת יותר ממה שנוהגים לחשוב – מימים, עמודים ורפרנסים שרק מי ש"חי את הרשת", אך גם את עולם האקטואליה, מבין (ראו דוגמא למטה). הם מראים כי ישנם צעירים רבים שעתיד המדינה חשוב להם ולכן מתעורר בהם הדחף להשפיע.
 
"אנו רואים כאן ניסיון להשפיע על הזירה הציבורית באופן שלא התאפשר בעבר", אומרת סטחוב "פעם היינו מדביקים סטיקר על רכב או תולים שלט על המרפסת ומקווים שאחרים ישימו לב לדעתנו. בעזרת הרשתות החברתיות יש לכולנו את הכוח להשפיע באופן תדיר על אחרים ולשתף תוכן דינאמי ולתת לו נופך אישי – לקשר אותו לאישיותנו או לפנות לקהל אותו מכירים".
 
"התופעה מצביעה על התנהגות שניכרת כאשר האידאולוגיה שלנו תלויה במה שאחרים יעשו. במקרה הנוכחי מדובר בבחירות, אבל אפשר לראות זאת גם באידאולוגיות אחרות כמו טבעונות, בה נתפס כי הפסקת תעשיית הבשר תלויה בכך שהביקוש אליו, מצד כולם, ירד". הסכנה היא, מוסיפה סטחוב, בכך שהגזמה עם אותו "טפטוף המסרים" עשויה לגרום לחברים לחסום אותנו ואם באמת רוצים לשנות, יש לעשות אותו בחוכמה.
 
דוגמא מ'סטאטוסים מצייצים' מראה את המועמדים לכנסת ה-19 כדמויות מהסדרה משפחת סימפסונס. כדי להבין את המשמעות מאחוריה, צריך להיות בקיאים גם בתרבות פופולארית וגם באקטואליה