$$News and Reports$$

29 מאי 2016
elderly-672143_960_720.jpg

​קשישים בישובים כפריים וערים בפריפריה משולבים יותר מבחינה חברתית-מרחבית בהשוואה לקשישים המתגוררים במטרופולין במרכז הארץ ותחושת הנגישות אצלם גבוהה יותר. כך עולה ממחקר חדש שבוצע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בשיתוף עם המכון לחקר הגולן, אשר התפרסם לאחרונה בכתב העת בכתב העת Journal of Applied Gerontology.

המשתנים המסבירים ביותר את השילוב החברתי-מרחבי הם שילוב של משתנים גיאוגרפיים (מגורים בפריפריה לעומת המרכז ומגורים בישוב כפרי/עירוני) ואישיים (מצב בריאותי אישי ומשך מגורים בישוב). "נראה כי האווירה בישובים באזורים הפריפריאליים מאפשרת לזקנים ליהנות משני העולמות: היכולת לפתח מערכת יחסים אינטימית עם שכניהם אך גם לבחור את חבריהם, קובעות החוקרות- עדי ויטמן-שור מהמכון לחקר הגולן, פרופ' אסתר יקוביץ מהפקולטה למדעי הבריאות וד"ר נורית אלפסי מהמחלקה לגיאוגרפיה ופיתוח סביבתי-שתיהן מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

"בעשורים האחרונים" קובעות החוקרות "אנו עדים לתהליך ארוך ומתמשך של הזדקנות האוכלוסייה המערבית, כאשר הצפי הוא כי עד שנת 2030 מספר הזקנים בעולם יהיה כ- 990 מיליון נפש שהם כ- 12% מאוכלוסיית העולם. ישראל היא חלק מהתהליך וצפוי כי הזקנים יהוו בשנת 2030 כ- 14% מכלל אוכלוסיית המדינה. אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר עבור קשישים הוא שילוב חברתי-מרחבי באזור מגוריהם. לכן, יש חשיבות רבה לבחינת ההבדלים ברמת השילוב החברתי-מרחבי של קשישים בסוגי ישובים שונים, בהם יש תנאים פיזיים ואנושיים שונים".

המחקר בחן את מידת השילוב החברתי-מרחבי (מוגדר באמצעות היכרות עם השכנים ותחושת שייכות לסביבת המגורים) של 565 קשישים בארבעה סוגי ישוב ובשני אזורים בארץ (מרכז ופריפריה). הישובים שנבחנו הם ישובים כפריים (שישה קיבוצים בצפון הארץ: חוקוק, גינוסר, כנרת, אפיקים, תל קציר ועין-גב), עיר קטנה בפריפריה (קצרין), עיר בפריפריה (טבריה) ועיר-מטרופולין (תל אביב, בה נבחנו זקנים המתגוררים ביד אליהו, ביפו ג' וברמת אביב). כמו כן נבחנה תחושת הנגישות בכל אחד מסוגי הישוב ובכל אחד מהאזורים.

היבט בעייתי של הממצאים נובע מכך שרוב אוכלוסיית הקשישים בישראל מתגוררת במרכז הארץ ולכן חווה שילוב חברתי-מרחבי נמוך, באופן יחסי. האתגר בשילוב חברתי-מרחבי של זקנים צריך, אם כן, להתמקד ביכולת לייצר אווירת "עיר קטנה" בתוך המטרופולין על ידי הדגשת השכונה במסגרת הפעילות החברתית המתקיימת באזור.