$$News and Reports$$

19 אפר' 2017
מחקרים קודמים הראו קשר בין חשיפה לטמפרטורה חמה לביטויי תוקפנות, אולם עד כה לא נמצא קשר בין חשיפה לגירויים סנסוריים או תפיסתיים הקשורים בקור לתפקוד קוגניטיבי. מחקר חדש שנערך על-ידי ד"ר אלירן הלאלי, כיום במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, פרופ' נחשון מירן מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וד"ר עידית שלו מהמחלקה לחינוך (המחקר בוצע במעבדתה), מראה כי די בחשיפה קצרה ומקרית לגירוי היוצר תחושה סנסורית או המעורר אסוציאציות הקשורות בקור (כגון תמונת נוף חורפי), בהשוואה לגירוי הקשור בחום, על מנת לשפר ביצוע במטלת בקרה קוגניטיבית. מדובר בפונקציה ניהולית שמכונה גם "שליטה עצמית".
 
מחקר זה מבוסס על ההנחה שקיים קשר אסוציאטיבי בין גירויים פיזיקליים לתפיסתיים ושדי בחשיפת הנבדק לאחד מהם כדי לעורר מערך אסוציאטיבי שלם אשר יכול להשפיע על ביצוע הנבדק, גם ללא מודעות לקשרים אלה.
 
החוקרים סבורים כי קור מגביר דריכות ולכן מהווה סיגנל לצורך לגייס משאבי שליטה קוגניטיבית. למחקר השלכות להבנת השפעת הסביבה הפיזיקלית האמיתית והנתפסת על ביצוע במטלות המצריכות בקרה קוגניטיבית. מחקרי המשך יבחנו השפעות אלה בסביבות שונות המתפעלות גירויים סנסוריים אמיתיים או תפיסתיים הקשורים ביכולת להפעיל בקרה עצמית או קוגניטיבית. למשל ממצאים נוספים מצביעים על קשר בין חשיפה לתמונות מדבר לקושי לשנות הרגלים הכרוכים בתפעול בקרה עצמית.
 
Anti-Saccade.jpg
Example of a screen in the anti-saccade task
 
 
יצוין, כי ד"ר הלאלי הינו בוגר המחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, במסגרתה עשה את התואר הראשון השני והשלישי (בהנחייתה של פרופ' יואלה ברבי-מאיר). אחרי זכייתו במלגת פולברייט-אייסף היוקרתית לפוסט דוקטורט, אותו ביצע באוניברסיטת סטנפורד, הצטרף  ד"ר הלאלי, לפני שנתיים למחלקה לפסיכולוגיה בבר-אילן.
 
המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת Psychological Research ונסקר באתר היוקרתי של האגודה למדע הפסיכולוגיה Association for Psychological Science.