$$News and Reports$$

28 אוג' 2016
שיחות בטלפון הסלולרי מעכבות את יכולתם של ילדים הולכי רגל לחצות את הכביש בבטחה, בהשוואה למבוגרים. כך עולה ממחקר חדש של חוקרים אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Safety Science (Elsevier).

"אף על פי שילדים רבים מחזיקים בטלפון סלולרי, ההשפעה שיש לשיחות בטלפון הסלולרי על התנהגותם בעת החצייה טרם נבדקה לעומק" מסבירה פרופ' טל אורון-גלעד, חוקרת במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "יותר משליש ממקרי המוות בדרכים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית הם של הולכי רגל. רמת מעורבות גבוהה כזו היא משמעותית במיוחד עבור ילדים הולכי רגל, משום ששיעור מקרי המוות של ילדים הולכי רגל גבוה באופן ניכר בהשוואה למבוגרים".

המחקר נערך במטרה לחקור את ההשפעה של שיחות בטלפון הסלולרי על ילדים ומבוגרים הולכי רגל בסביבה וירטואלית מבוקרת במהלך סוגי שיחות שונים: בלי הסחת דעת, רגילה, חיפוש חזותי ומשימה מתמטית.

המחקר נערך במעבדה לסימולציה וירטואלית של הסביבה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אחד ממתקני חקר התעבורה המתוחכמים ביותר. המעבדה מאפשרת לחוקרים לבחון את תגובותיהם של הולכי הרגל לתרחישים וירטואליים של מציאות תעבורה. סימולטור הכיפה של הנוסע מורכב ממסך כדורי של 180 מעלות המחובר למערכת מדויקת ביותר של שלושה מקרנים.

הניסוי בסימולטור נערך בסביבה עירונית וירטואלית בהשתתפות 14 מבוגרים ו-38 ילדים, המתנסים בתרחישי תעבורה שונים שקשורים לחציית כבישים, כשהם מצוידים בשיחות טלפון סלולרי שנקבעו מראש. הנבדקים התבקשו ללחוץ על כפתור תגובה בכל פעם שהרגישו שבטוח לחצות את הכביש, תוך שהחוקרים עוקבים אחר תנועות העיניים שלהם.

"התוצאות הראו שאף על פי שההתנהגות של כל קבוצות הגיל בעת החצייה הושפעה משיחות הטלפון, ילדים היו רגישים יותר להסחות דעת," מציינת אורון-גלעד. כאשר המשתתפים היו עסוקים בסוגי שיחות שדורשים יותר מאמץ קוגניטיבי, הם הגיבו יותר באיטיות להזדמנויות חצייה, בחרו מרווחי חצייה קטנים יותר והקדישו פחות תשומת לב חזותית לאזורי השוליים של הסצנה".

מתברר כי היכולת לקבל החלטות חצייה טובות יותר משתפרת עם הגיל. השיפור הבולט ביותר היה ב"טווח הביטחון", וכל קבוצת גיל שמרה על טווח ביטחון ארוך יותר מזה של קבוצת הגיל הצעירה יותר שקדמה לה.

"חשוב לקחת בחשבון את הממצאים האלה כאשר מתכוונים ללמד הולכי רגל צעירים בטיחות בדרכים ומודעות ציבורית גבוהה יותר," מדגישה אורון-גלעד.
 
 oron-gilad1.jpg
מתוך הניסוי במעבדה לסימולציה וירטואלית של הסביבה

 

הניסויים בבטיחות ילדים כהולכי-רגל נמשכים כל העת במעבדה לחקר התנהגות הולכי-רגל.

כל המעוניין, יכול לרשום את ילדו דרך הטופס הממוחשב

 

​​​​​