$$News and Reports$$

23 מרץ 2015

​חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב גילו מבנה חדש של החומר הבינארי בדיל סולפיד (tin sulfide, SnS), שהוא חומר מוליך למחצה שימושי. המבנה החדש מבוסס על המבנה של מלח בישול, ומתואר בפירוט במאמר שהתפרסם בגיליון ה-11 במרס 2015 של כתב העת היוקרתי Nano Letters, היוצא לאור על ידי האגודה האמריקנית לכימיה. חומרים בינאריים הם חומרים המורכבים משני יסודות בטבלה המחזורית וחשיבותו של הגילוי טמונה בכך שמקובל לחשוב שכל החומרים הבינאריים כבר ידועים לנו.

binary.PNG 

החומר החדש התגלה במעבדה של פרופ' יובל גולן מהמחלקה להנדסת חומרים ומכון אילזה כץ למדע וטכנולוגיה בתחום הננומטרי באוניברסיטה בנגב על ידי תלמידי המחקר אלכסנדר רבקין ורן איתן אבוטבול, בשיתוף עם ד"ר ולדימיר יזרסקי, מומחה במיקרוסקופית אלקטרונים חודרים.

החומר עשוי חלקיקים זעירים בגודל ננומטרי בעלי צורה של פירמידה בעלת ארבע פאות (טטרהדרלית). עקב גודלם הזעיר וכמויות החומר הקטנות, פיענוח המבנה יכול היה להיעשות רק באמצעות טכניקה ייחודית של פיזור אלקטרונים בתוך מיקרוסקופ האלקטרונים, טכניקה בה התמחתה ד"ר לואיזה משי ותלמיד המחקר שלה שמואל שמוחה, אשר אפשרה קביעה מדויקת ואמינה של מיקומי האטומים בחומר. מדידות ראשוניות הראו כי לחומר החדש תכונות חדשות ושונות מבדיל סולפיד קונבנציונלי. 

 קישור למאמר