$$News and Reports$$

17 אוג' 2016
​"תאונת עבודה" של מצלמת רחף שהתרסקה בכפר האולימפי בריו העלתה לסדר היום את נושא בטיחות הרחפנים. אמיר צליח ורן קראוס, בוגרי הפקולטה למדעי ההנדסה, פיתחו מערכת שעשויה למנוע תאונות דומות
 
נושא בטיחות הרחפנים עלה לסדר-היום כשמצלמת רחף יצאה מכלל שליטה ופגעה לפני מספר ימים בשלושה בני אדם בכפר האולימפי בריו. השלושה נזקקו לטיפול רפואי. למרבה המזל הם נחלצו בפציעות קלות בלבד. גולש-סקי מפורסם, מרסל הירשר, אף הוא ניצל בנס לפני זמן לא רב: בעודו גולש במדרון נחת מאחוריו רחפן צילום וכמעט פגע בו. תאונות דומות היו נמנעות, קרוב לוודאי, אילו היה נעשה שימוש במערכת להסדרת בטיחות הטיסה של רחפנים, פרי פיתוח של אמיר צליח ורן קראוס, בוגרי הפקולטה למדעי ההנדסה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
 
ממשלות בכל העולם מעוניינות כיום בהסדרה ובהבטחה של מל"טים מסחריים ופרטיים. צעד בכיוון הנכון במילוי רצונן עשתה חברת Parazero, סטארט-אפ ישראלי שאמיר ורן מנווטים את פעילותה. הפתרון שפיתחו מהנדסי החברה הוא מצנח ייחודי המותקן על גבי רחפנים ויעיל מגבהים שונים.

מערכת SafeAir שמותקנת על הרחפן כוללת מנגנון  שמסוגל לפתוח מצנח  תוך פחות מחצי שנייה Independent Triggering) System). המערכת היא אוטומטית  ותפעיל את המצנח בכמה מצבים: אם פתאום מנוע הרחפן יתקלקל, אם הרחפן יחרוג ממסגרת הטיסה שלו, או שיאבד גובה באופן חריג. המערכת מסוגלת להאט את מהירות הרחפן עד ל-4 מטרים בשנייה.

המערכת תתאים גם לכלי-טיס בלתי-מאוישים הנמצאים כיום בשימוש של חברות מסחריות ושוקלים מאות קילוגרמים.

חברת ParaZero הוקמה ב-2012. מי שמוביל את פעילותה כיום הם תא"ל (במיל.) עדן אטיאס, לשעבר מפקד בסיס חיל-האוויר בנבטים. אמיר צליח הוא המדען הראשי של החברה.

הרעיון למיזם נולד כאשר קבוצת היזמים עשתה ניסויים ברחפן במסגרת אחת החברות שהקימה, ובאחד הניסויים יצא הרחפן משליטה וכמעט פגע באחד מהם. "באותו רגע הבנו שאנחנו חייבים לטפל בנושא בטיחות הרחפנים. ואז הקמנו חברה המתמחה בתחום הזה ופיתחנו מערכת הנחשבת ליעילה בעולם להצלה מגבהים נמוכים יחסית", אומר צליח.

רן ואמיר לא נחים על זרי הדפנה. הם היו מעורבים בהקמת 'בליידוורקס' – חברה העוסקת בצילומי-אוויר באמצעות מזל"טים והיא החברה הראשונה בישראל שקיבלה אישור מרשות התעופה האזרחית לעשות שימוש ברחפנים לשימוש מסחרי. 

כאות הערכה לפועלם של אמיר ורן הוענק להם 'הפרס השנתי של משפחת לובנר למצוינות בחדשנות ומחקר' מטעם האוניברסיטה.
 

סיפורם המלא מופיע בגיליון האחרון של 'אבג' – העיתון הרשמי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

29-07-2013_102.jpg
אמיר צליח (משמאל) ורן קראוס. שמות מוכרים בעולם החידושים וההמצאות