$$News and Reports$$

29 נוב' 2015
בהאקתון Innovate2Educate שנערך בסוף השבוע החולף בפארק גב ים לתעשיות עתירות ידע בבאר שבע, בסמוך לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו עשרות מפתחים, מעצבים, סטודנטים ומרצים שיטות למידה והוראה חדשניות בין היתר במקצועות הרפואה
 
האירוע התקיים בהובלת מרכז בנג'יס ליזמות ולחדשנות בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטה, הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ו-Tech-7, קהילת ההייטק של באר שבע והדרום, בשיתוף עם אגף המחוננים והמצטיינים במשרד החינוך
 
מערכת אינטראקטיבית להוראת אנטומיה על ידי מודלים של תלת-מימד 3D ANTOMY, זיכתה את מפתחיה במקום הראשון (ובפרס על סך 5000 שקלים) באירוע האקתון היוקרתי Innovate2Educate, שנערך בסוף השבוע האחרון בפארק ההי-טק בבאר שבע.
 
26-11-2015_198.jpg 

במהלך האירוע פיתחו מעל 150 משתתפים וביניהם מפתחים, מעצבים, אנשי חינוך וצבא, יזמים, סטודנטים מרצים ואנשי סגל את טכנולוגיות הלימוד של מקצועות הרפואה של המחר. במסגרת האירוע , שנמשך כ-30 שעות פותחו מספר שיטות, תוכנות ואפליקציות שמטרתן לייעל את אופן הלימוד בין היתר במקצועות הרפואה ולהפוך את שיטות הלימוד הקיימות לחדשניות, מעניינות וטכנולוגיות יותר. 
 
במקום השני (ובפרס כספי בסך 3000 ₪) זכה צוות שפיתח מערכת להדרכת פאראמדיקים לתחקור וסימולציה מול בובות- Mobilesim; במקום השלישי (2000 ₪) זכו מפתחי MedQ - אפליקציה לטאבלט, שמטרתה לסייע לסטודנטים לרפואה וכלל מקצועות הבריאות בשנים הקליניות.

בין השיטות והאפליקציות שפותחו להקלה עם הקשר בין המטפל למטופל היו אפליקציה לגישור שפתי בין המטפל למטופל, פלטפורמת משחקים לילדים חולי אסתמה' שמטרתה לאפשר לילד ללמוד בעצמו תוך כדי משחק, את גורמי המחלה ודרכי התמודדות עמה. פלטפורמה זו משמשת גם כהצצה לעולמו של המטופל הצעיר עבור סטודנטים לרפואה ומתמחים.  אפליקציות נוספת שפותחו ומייעלות את שיטות הלימוד עבור הסטודנטים הינן חדר לימוד וירטואלי בו יוכלו תלמידי מחלקות הרפואה השונות לנתח יחד אמנזיה של חולה,  תוסף לגוגל סקולר אשר מאפשר תמצות מאמרים, צפייה בתמצותים ודירוגם, הנגשה נוחה של סרטוני לימוד מהרשת על ידי מערכת סינון ודרוג של הסרטונים ועוד. הצוותים הזוכים  נהנו מפרסים מכובדים של אלפי שקלים, אשר הוענקו על ידי חברת WIX, ויזכו לסיוע בקידום הטכנולוגיות שפיתחו.
 
26-11-2015_226.jpg 

ההאקתון , שהתקיים במתחמי חברות CDI (אירוע הפתיחה והנעילה) וJVP , היה להאקתון הראשון המתקיים בפארק גב-ים נגב (פארק תעשיות עתירות ידע), המהווה גורם מוביל בקידום האקו-סיסטם היזמי באזור הדרום. האירוע התקיים בהובלת מרכז בנג'יס ליזמות ולחדשנות בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר, הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ו-Tech-7 , קהילת ההייטק של באר שבע והדרום בשיתוף עם אגף המחוננים והמצטיינים במשרד החינוך.

השאיפה בקיום האירוע הינה לאפשר שיתוף פעולה בין תלמידים, מחנכים ומומחי טכנולוגיה אשר יניב רעיונות חדשניים שיקדמו למידה יעילה ומשמעותית. הייחוד באירוע הוא בהזדמנות לתת לסטודנטים, היודעים טוב יותר מכל אחד אחר, אילו שיטות לימוד הכי מדברות אליהם, להיות אלה שמשפיעים על שיטות הלמידה תוך צעידה קדימה עם טכנולוגיות ושיטות לימוד עדכניות.

האירוע גובש מתוך יוזמה של הפקולטה למדעי הבריאות לפעול לאיתור כיווני חשיבה חדשניים לשיפור החינוך והלמידה ככלי לפיתוח דור העתיד של אנשי מקצועות הבריאות והמחקר בתחום. לדברי פרופ' עמוס כץ, דיקן הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת  בן-גוריון: "שיטות ההוראה והכשרת עובדים וחוקרים בתחום מדעי הרפואה מחייבת עדכון והתאמה למציאות העדכנית. לאחר שנים רבות של הוראה שמרנית בשיטות הקיימות אנו מחויבים למעבר מהוראה פרונטלית, שבבסיסה שיטות ישנות להעברת מידע זמין ונגיש להוראה מאתגרת למידה, חשיבה עצמית, יצירתיות ויכולת להבנה, סינתזה, יישום ופתרון בעיות".

פרופ' דפנה שורץ, יו"ר מרכז בנג'יס ליזמות וחדשנות בפקולטה לניהול ע"ש גלייזר באוניברסיטה, ציינה גכי אירועים מסוג זה, המחברים בין גורמים מעולמות תוכן שונים, מאפשרים יצירת קבוצות מגוונות שמהן יכול להתפתח מיזם חדשני שישנה את הדרך שבה מבוצעים תהליכים חינוכיים בעולם. פרופ' שורץ: "אירוע זה השתלב בפעילות מרכז בנג'יס המהווה שחקן חשוב באקוסיסטם של החדשנות שמתהווה היום בבאר-שבע. פעילות זו כללה, בין היתר, את פארק הטכנולוגיות שליד האוניברסיטה, מעבר יחידות העילית הטכנולוגיות של צה"ל, חברות ההיי-טק שעברו לפארק, חממות טכנולוגיות ועוד. כל אלה הופכים את הנגב ואת באר שבע בפרט למוקד אטרקטיבי ליזמויות ולחדשנות ומצביעים שוב על התפקיד המרכזי שיש לאוניברסיטת בן-גוריון בתהליך זה. מתוך הבנה זו, הוחלט כי הפעילות תתקיים בפארק ההיי-טק בבאר שבע (פארק גב-ים נגב, פארק תעשיות עתירות ידע) בשיתוף חברות מובילות הפעילות בו, בהן:CDI,  JVP ,WeWork ,WIXועוד. בנוסף קבוצות מובילות המקדמות יזמות, חדשנות וטכנולוגיה באזור הדרום לקחו חלק פעיל בקידום האירוע, וביניהן GDG (קבוצת המפתחים הדרומית של חברת Google), Starter ועוד".

ועדת השיפוט אשר בחנה את הפרויקטים היתה מורכבת מבכירים מהאקדמיה, מהמגזר העסקי ומעולם ההיי-טק, וביניהם: פרופ' דפנה שוורץ יו"ר מרכז בנג'יס, פרופ' עמוס כץ, דיקן הפקולטה למדעי הבריאות, יניב אבן חיים VP R&D – WIX, יואב צרויה שותף ומנכ"ל JVP CYBER LABS, מנחם נדלר מנהל האגף למחוננים ומצטיינים במנהל הפדגוגי, משרד החינוך ודודו מימרן מנהל טכנולוגי, מעבדות דויטשה טלקום ישראל ואל"מ יעקב מנדלוביץ. 
 
26-11-2015_003.jpg
 ממראות ההאתקון הססגוני שנערך בסוף השבוע בפארק ההייטק | צילום: דני מכליס


להלן פירוט נוסף אודות הפיתוחים והמפתחים הזוכים:

מקום ראשון
3D ANTOMY   - מערכת אינטראקטיבית להוראת אנטומיה ע"י מודלים של תלת מימד 
• הנדסת תוכנה : גל לובטון , בן אייל, גליה אפל ,גיא בן-משה ,שחף שפרברג
• הפקולטה למדעי הבריאות :אלון טיאוסנו , אופיר שיר-עז
• מנטור: ד"ר ארז שלום
הסבר: כיום יש מערכות תלת מימד ללימוד אנטומיה, אך הם לא משולבות באופן אקטיבי ב FLOW הלימודי של הסטודנט. ממשק הניהול במערכת מאפשר לצוות הקורס להקים מערכי הדרכה של מודלים של תלת מימד שהוכנו. לאחר מכן, המדריך יכול להיכנס למערכת, לבחור למשל את המודל של איבר הלב, ולשים עליו "סיכות וירטואליות" עם שאלות ע"מ לבחון את הסטודנט. הסטודנט מתאמן על המודל לפני שהוא מגיע לדיסקציה (חדר גופות) ומקבל ציון מהמדריך. המערכת גם כוללת יכולות "חיתוך" של המודלים בצורה אינטראקטיבית וצפייה בסרטונים המדגימים פעולת האיבר. המערכת מתממשקת עם כל פלטפורמה: משקפי תלת מימד CARDBOARD  של גוגל, עם מצלמת  קינקט ועם מדפסות תלת מימד המסוגלות להדפיס את המודל.

מקום שני
Sim 360 phone - מערכת להדרכת פאראמדיקים לתחקור וסימולציה מול בובות
• הנדסת מערכות מידע : שגיא בזינין, שקד קאופמן , עידו ריכטר, סבטה איצקוביץ' , תומר ליו, ד"ר ארז שלום
• הפקוטלה למדעי הבריאות : ד"ר אורן וכט
• מנטור: ד"ר ארז שלום
הסבר:
כיום ניתן לצלם את הסטודנטים מבצעים למשל החייאה עם בובה רק בחדר שבו ישנם מצלמות יקרות ובזייויות סטטיות דבר המקשה על התחקור שהוא שלב חשוב. המערכת מאפשרת צילום התרגול מכל מקום  (למשל בתוך אמבולנס) מזוויות שונות בסמארטפון ע"י סטודנטים, כולל נקודות הערה שלהם. הסרטים עולים לפלטפורמת תחקור אחת ותחקור הסרטונים נעשה ע"י המדריך באופן מסונכרן, מול הסטודנטים. 
 
MEDETECT  - מערכת לזיהוי התדרדרות במצב מטופל במחלקות פנימיות בבית החולים
• הנדסת תוכנה  ומדעי המחשב: רימון פדיוק , נופר מנשה , יניב מזרחי, אוראל סויסה ,רונית יוארי
• הפקוטלה למדעי הבריאות : ד"ר עמית פרנקל, ד"ר ענת בהט דינור
• מנטור: ד"ר ארז שלום
הסבר:
כיום אין מערכת פרו-אקטיבית לזיהוי וטיפול בהתדרדרות במצב מטופל. עם המערכת, לאחר שמוזנים התנאים לזיהוי התדרדרות ע"ב הידע של הרופא, המערכת מנטרת אותם. כאשר המערכת מזהה שיש התדרדרות במצבו של המטפל היא ממליצה לצוות המטפל המלצות טיפוליות לפי הפרוטוקול בהתאם לדרגת החומרה שלו ושולחת גם התראות מתאימות למובייל לצוות הרפואי שמחוץ לבית החולים.

מקום 3
MedQ
חברי הצוות:
• דנה הורביץ – סטודנטית לרפואה
• ליהי מנקוטה – סטודנטית לרפואה
• שיר סלע – מעצבת גרפית
• אריה לוקשבסקי – מתכנת מ- wix
• אמיתי הורביץ - – מתכנת מ- wix
• אמיתי דרור –  סטודנט למדעי המחשב ופיסיקה
אודות המיזם:
MedQ הינה אפליקציה לטאבלט, שמטרתה לסייע לסטודנטים לרפואה וכלל מקצועות הבריאות בשנים הקליניות.
האפליקציה באה לגשר על פערי שפה הקיימים במקרים רבים בין הסטודנטים המראיינים למטופלים שאינם מבינים עברית.
כמו כן, היא מסייעת בבניית ראיון רפואי, ומסדרת את התשובות שהתקבלו בפורמט המתאים להצגת המטופל מול שאר הצוות.
האפליקציה מאפשרת למטפל לבחור את השאלות אותן הוא רוצה לשאול, ומציגה אותן למטופל בשפתו. כמו כן ניתן להקריא את השאלות והתשובות האפשריות בשפה שנבחרה.
המוצר הינו רלוונטי גם לכלל הרופאים והצוות הרפואי הנתקלים בקושי השפתי הנפוץ מאוד במחלקות בבית החולים.

פרויקט שזכה בציון לשבח:

קבוצת Find the Gap שכללה את שלומית אבני (משרד הבריאות) דויד דה לאו, ליאור לוי ורוסלן סרגיינקו (יחידת המיחשוב של הפקולטה למדעי הבריאות) ופרופ׳ נדב דוידוביץ׳, ד״ר ענת רוזנטל, דן וקסלר וברק חרמש (המחלקה לניהול מערכות בריאות) פיתחה אפליקציה להוראת בתחום הפערים בבריאות. האפליקציה מבוססת QR מאפשרת יציאה מן הכיתה לשטח - בתי חולים, מרפאות, ושירותים קהילתיים אחרים, לצורך מיפוי ודיון במקרים בהם פערים בבריאות באים לידי ביטוי במתן שירותי בריאות. פיתוח עתידי של האפליצקיה יאפשר שימוש בחוכמת המונים למיפוי אתרים נוספים בתחום פערים בבריאות לסטודנטים, ארגוני בריאות וכלל הציבור. מאגר הנתונים שיאסף באמצעות האפליקציה ישמש למחקר וכתשתית לקביעת מדיניות.


פרויקטים נוספים שעלו לגמר:

VIRTIPE  -מערכת סימולציה וירטואלית לתרחישי טיפול רב מחלקתיים
• הנדסת מערכות מידע : אסף אליהו, מטר ספאיה, אבי אלצ׳ה, דורון אשל
• הפקולטה למדעי הבריאות ( צוות משולב מתחום סיעוד, רפואה ופרמקולגיה): קרן לויטין, ד"ר חנה זידנברג, ננסי הורוביץ, חניתה כהן,- נועם שרטר, ליזה ורסקין,שי אלבלדה,אדוה בוגיסקי-שקד,  מירב הגן
• מנטורים: ד"ר ארז שלום , ד"ר אסף טוקר
הסבר:
בפקולטה למדעי הבריאות ישנו קורס רב מחלקתי בו מתורגלים הסטודטים בסיטואציות טיפול המערבות בעלי תפקידים שונים ממחלקות שונות (רופא, אחות , פיזיותרפיסט וכו') . התארגנות זו דורשת לוגיסטיקה מורכבת ויקרה. מערכת VIRTIPE   נותנת פלטפורמה וירטואלית בה המדריך מגדיר את בעלי התפקידים הסטודנטים במייל ומחכה להם בחדר הסימולציה. כשכולם נכנסים מתחיל סשן וירטואלי בצ'אט אינטראקטיבי בו מועלת הסיטואציה הטיפולית וכל בעל תפקיד נדרש לומר את תשובתו. הסשן נשמר במערכת להמשך תחקור. 
 
MONOPROF - המערכת מנטרת התדרדרות בריכוז סטודנטים בשיעור
• הנדסת מערכות מידע : עידו גדיאל, אור מיפז ,עומר תלמי, בן אלנקוה, לבנת גרשוני
• הפקוטלה למדעי הבריאות : מירי פרידמן
• מנטורים: ד"ר ארז שלום
הסבר:
המערכת מנטרת את הקול את המרצה וע"י אלגוריתם נותנת התראה כאשר הוא מתחיל להיות מונוטוני. בנקודה זו המערכת מציעה למרצה לזרוק תמונה מצחיקה לשקפים ע"מ לעורר את הסטודנטים, או לשאול שאלה את הסטודנטים על החומר עליה הם יכולים לענות דרך הסמרטפון. המערכת שומרת את הנתונים ומספקת דוחות , למשל על האינטרוולים בהם היה המרצה מונוטוני ולשם תחקור ולמידה עתידיים