$$News and Reports$$

26 יול' 2011

פרויקט ייחודי - המדריך לבנייה ביו-אקלימית בישראל, שנכתב והופק על ידי חוקרי אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, במימון אגף מחקר ופיתוח של משרד התשתיות הלאומיות, הועלה בימים אלה לאינטרנט במלואו והוא זמין לכל, ללא תשלום.
 
כותבי המדריך הם פרופ' דוד פרלמוטר, פרופ' אביתר אראל, פרופ' יצחק מאיר (סאקיס), פרופ' יאיר עציון, פרופ' יודן רופא מהיחידה לאדריכלות ובינוי ערים במדבר, במחלקה לאדם במדבר והמכון לחקר סביבות צחיחות, המכונים לחקר המדבר ע"ש יעקב בלאושטיין, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
 
מדובר במאגר רחב, מעודכן, אינטראקטיבי ויישומי אודות בנייה בת-קיימא, והוא מכיל חומר תיאורטי ויישומי (עד לרמת פרטי הבנייה), ביבליוגרפיה נרחבת ומעודכנת בנושא, וכן ארבעה כלים אינטראקטיביים: הדמיה תלת ממדית של מסלול השמש בעונות השונות של השנה, מפה פסיכרומטרית המאפשרת לאמוד את תנאי הנוחות התרמית ואת הצורך בחימום או בקירור, כלי גרפי לתכנון הצללה של חלונות, וסימולטור אינטראקטיבי המאפשר לדמות את טמפרטורות פנים המבנה בהתייחס להחלטות תכנוניות שונות, כגון פנות של חלונות, גוון מעטפת, בידוד, מסה תרמית ועוד. כלי זה מאפשר למתכנן לקבל החלטות תכנוניות בצורה מושכלת, תוך מתן דגש על הנוחות התרמית של הדייר, ועל כן תוך ניסיון למזער את הצריכה באנרגיה לחימום וקירור.
 
מחברי המדריך השקיעו מאמץ רב בהכנת החומר, כך שיהיה זמין, קליט וברור לאדריכלים ולסטודנטים. "יתר על כן" אומר פרופ' יצחק מאיר (סאקיס), מכותבי המדריך "נעשה כאן ניסיון מכוון למקד את הנושאים השונים בפן היישומי שלהם. כך למשל, כאשר מדברים על הצורך בחסכון באנרגיה מבחינה סביבתית וכלכלית, יש דיון ממוקד בפתרונות הטכניים להשגת חסכון באנרגיה בבנייה, תוך בדיקת המשמעות של בידוד, מסה תרמית, הצללה חיצונית על חלונות, שילוב של פתרונות פסיביים לאגירת האנרגיה, והאופן שבו כל אלה הופכים לחלקים של בניין אמיתי". המדריך כולל עוד פרטים שונים לחתכים של קירות וגגות, דיון על משמעות האוורור הלילה כפתרון להשגת נוחות תרמית ולקירור המסה של בניין, השילוב של צמחיה סביב הבניין תוך הסתכלות ביקורתית על סוגי צמחייה שונים, חשיבותם המיקרו-אקלימית וצריכת המים על ידם, אך גם על המשמעויות של ההיבטים השליליים האפשריים (כגון הצללה על חלונות בחורף, כאשר נגישות שמש חיונית להפחתת החימום המלאכותי). פרק נפרד עוסק בבריאות ואיכות אוויר פנים, נושא שאינו מטופל כנדרש עד כה.
 
לדברי פרופ' מאיר, כל אלה אינם יכולים לסייע כאשר אין דיאלוג בין הבניינים השכנים, היינו כאשר בניין חוסם משכנו את השמש החורפית או רוח הלילה הקיצית. על כן, דן המדריך בסוגיות התכנוניות ברמת תכנית המתאר ותכנית הבינוי, תוך מתן כלים יישומיים, אך גם תוך הצגת דוגמאות  אמיתיות בהן שולבו ומתפקדים פתרונות אלה.
 
פרופ' מאיר:"העיסוק באנרגיה במדריך הנו נרחב, מן הטעם הפשוט שבמדינות מתועשות יותר מ-40% מהאנרגיה הנצרכת מושקעים בחימום, קירור, אוורור ותאורה של בניינים. על כן, נושא זה מתפרס במדריך החל ממושגי יסוד (אקלים, מעבר חום דרך מעטפת הבניין, נוחות תרמית וכו');  דרך תכנון הבניין הנכון, שילוב שיטות ומערכות פסיביות, תאורה ובוהק; ועד לפוטנציאל שבמערכות חלופיות, מגגות ירוקים ועד לקירור באידוי. כל אלה מלווים בדרכים לחישוב כמותי, ובהנחיות קונקרטיות ליישום, לרבות השוואת הפתרונות המומלצים לתקנים".
 
המחברים המדריך מציינים כי הוא מהווה שינוי מהותי מבחינת החומר העומד לרשותם של אדריכלים, סטודנטים, אך גם הדיוטות המעוניינים ללמוד יותר אודות נושאים הקשורים לתכנון ובנייה בני קיימא. "כבר בשנות ה-80 התנסינו בכתיבת מדריכים (דוגמת "היבטים אנרגטיים בתכנון באזורים מדבריים" מאת י. מאיר, י. עציון וד. פיימן, גם הוא במימון של משרד התשתיות הלאומיות) ומהר מאוד נתקלנו בקושי שברצון לעדכן פרסום מודפס. על כן, הצעתנו למשרד התשתיות הלאומיות הייתה לחבר מדריך אלקטרוני (e-book), המאפשר עדכון מתמיד ללא הוצאות הדפסה, שהרי הידע בתחומים אלה מתפתח בקצב מהיר מאוד, וכך גם הביבליוגרפיה הרלוונטית, התקינה והתחיקה, כלי העזר למתכננים ועוד. יתר על כן, הוחלט שהוא יהיה זמין לכל דכפין בחינם, הן באתר של המחלקה, והן באתר של משרד התשתיות. בכך ניתן לראות שינוי עקרוני בגישה לתכנון בר-קיימא כהכרח, המחייב לספק לבעלי המקצוע את הכלים הדרושים להם כדי לעמוד במשימה", אומר פרופ' מאיר.
 
היבט ייחודי נוסף למדריך הנה הגמישות שהוא מספק לקורא: קריאה רציפה של טקסט, חיפוש לפי מלות מפתח, חיפוש לפי נושאים, הצלבת הפניות בין הפרקים השונים, הדפסה או שמירת החומר כקובץ, הכול באינטראקטיביות מלאה. כל אלה הופכים את העבודה עם המדריך לנוחה מאוד.

 

לצפייה והורדה של המדריך