התוכנית להוראת המדעים והטכנולוגיה
הפקולטה למדעי הרוח והחברה  


החיים שלי לפני אב"ג:

נולדתי בישראל וגדלתי בנצרת. סיימתי את התואר הראשון שלי בהצטיינות באוניברסיטת חיפה, שם למדתי במחלקה למתמטיקה ומדעי המחשב והתמחיתי במתמטיקה טהורה. את שני התארים, השני והשלישי, גם כן סיימתי בהצטיינות בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, בהתמחות בחינוך מתמטי. בלימודי הדוקטורט חקרתי תהליכי למידת מושגים מתמטיים גבוהים, הנלמדים בעזרת טכנולוגיה מתקדמת. ראיתי בעבודת הדוקטורט חלק מעשייתי החינוכית הכללית, המבוססת על עקרון דרמטיזציה של הידע. במל ים אחרות – הנגשת הידע לכלל האזרחים שירצו בכך. לעיקרון זה התלווה עוד עיקרון לא פחות חשוב – 'ללמוד לחיות ביחד'. שני עקרונות אלו ליוו את עשייתי המחקרית מאז.

בפוסט-הדוקטורט הראשון, שאותו עשיתי בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית, הייתי מעורב בפיתוח כלים טכנולוגיים מתקדמים – בשיתוף פעולה עם המחלקה להנדסת מערכות מידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב – האמורים לסייע למורים בניהול למידת המתמטיקה של תלמידים הלומדים יחד בקבוצות קטנות. בפוסט-הדוקטורט השני, שאותו עשיתי באוניברסיטת טורינו באיטליה, פיתחתי מודלים לקידום למידה מבוססת-חקר בכיתת המתמטיקה, תוך שימוש בכלים טכנולוגיים דינמיים ואינטראקטיביים לכלל התלמידים. כתוצאה ממחקר זה, קבעתי עקרונות לעיצוב משימות לימודיות המזמנות למידת חקר, הצעתי מודל להכשרת מורים, כללים לארגון המרחב הכיתתי ודרכי התערבות של המורה בכיתה כדי לזמן למידת חקר.

 ​"המורכבות של למידת והוראת המתמטיקה אינה בהכרח נובעת מיכולות שכליות, כפי שנהוג לחשוב. אדרבא, לחושים יש תפקיד משמעותי בלמידה ובהבנה של מושגים מתמטיים ומדעיים. כדי לסייע לתלמידים להבין את המושגים המופשטים, יש להתייחס לגוף ולתודעה כשני צדדים לאותו מטבע"​
​​


מה אני חוקר/ת:

אני חוקר תהליכי למידה והוראת המתמטיקה בסביבה עתירת טכנולוגיה. תחום המחקר שלי מתרכז, בין השאר, בשילוב טכנולוגיות חדשות, כמו מציאות רבודה  (Augmented Reality) בקידום הבנת המתמטיקה.

היום, מחקרי ממשיך באותה רוח של פוסט-הדוקטורט, ומתמקד בבחינת האפשרויות שבהן טכנולוגיות מתקדמות, כמו מציאות רבודה, עשויות לקדם למידת חקר בקרב כלל התלמידים הלומדים בשיתוף. הכיוון השני שמחקרי מתמקד בו הוא בחינת האפשרויות שטכנולוגיה מזמנת לפיתוח, חיבור, ועריכה של ספרי לימודים דיגיטליים, אשר ימשו פלטפורמה לשיתופים של כמה בתי ספר במחוזות שונים. במיוחד, אני מתעניין באפיון סגנונות החשיבה המתגלים בקרב תלמידים בעקבות לימוד באמצעות ספרים דיגיטליים, ובהכשרת המורים לחיבור ושימוש מושכל בספרים דיגיטליים כדי לפתיח סגנונות חשיבה מגוונים.        

למה דווקא אב"ג? 

האווירה בדרום בכלל, ובאוניברסיטת בן-גוריון בפרט, היא אווירה תומכת, מחבקת ומעודדת. אלו הן הסיבות העיקריות שהביאו אותי לאב"ג. יתרה מזאת, עמיתי במחלקה הם מהחוקרים המובילים בתחום. להיות אתם באותה סביבה עשוי לתרום לקידומי האישי ולקידום מחקרי.


Osama Swiden 2.jpg 

תובנה שלי מתחום המחקר שלי:

המורכבות של למידת והוראת המתמטיקה אינה בהכרח נובעת מיכולות שכליות, כפי שנהוג לחשוב. אדרבא, לחושים יש תפקיד משמעותי בלמידה ובהבנה של מושגים מתמטיים ומדעיים. כדי לסייע לתלמידים להבין את המושגים המופשטים, יש להתייחס לגוף ולתודעה כשני צדדים לאותו מטבע.   

משהו שלא כתוב ב-CV שלי:

אני אוהב לבלות זמן בחיק הטבע, לשמוע מוזיקה קלאסית, לקרוא ולהכיר תרבויות נוספות.

מקור השראה:

הסרט "לסניור באהבה". דמות מרכזית בחיי – בת זוגתי.

כשאהיה גדול/ה:

מה השבתי בילדות, ומה אשיב היום?
מתמטיקאי, פילוסוף

אם לא הייתי חוקר, הייתי עוסק ב:

אמנות

 

בקיצור נמרץ:


מכבי או הפועל? הפועל, בהשראת קרל מרקס
אייפון או אנדרואיד? אייפון. על איכות לא מתפשרים
חורף או קיץ? חורף. יותר רומנטי
ספר או סרט? ספר. אז השליטה בידי
פיצה או המבורגר? שניהם מזיקים.
קפה או תה? איך אפשר בלי קפה?
בירה או יין? יין. טוסקנה הקסומה
משחקי הכס או שובר שורות? איך אפשר להעדיף את הדמיון על המציאות או את המציאות על הדמיון? צימר מבודד בטבע או מלון מפנק בעיר? צימר מבודד בטבע. הטבע ואלוהים יחידה אחת 


 

Read the article in English​

 

הכירו חוקרים נוספים שהצטרפו אלינו בשנת תשע"ט »